PERSONUPPGIFTSPOLICY FAMILJELÄKARNA I MÖLNYCKE AB
Familjeläkarna i Mölnlycke respekterar din personliga integritet och ansvarar för att du kan känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Denna personuppgiftspolicy förklarar hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter när du använder vår chatt-tjänst. Den beskriver också dina rättigheter gentemot oss och hur du kan göra dina rättigheter gällande.
Familjeläkarna i Mölnlycke kan göra ändringar i denna policy. Vid var tid gällande policy kan erhållas direkt i vår chatt-tjänst under ”Min profil”. Du kommer informeras om väsentliga ändringar i chatt-tjänsten, eller på andra lämpliga sätt, så att du får möjlighet att ta ställning till ändringarna.
PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Din vårdgivare, inom Familjeläkarna i Mölnlycke, (benämns här som ”Familjeläkarna i Mölnlycke”, ”vi”, ”oss” osv.) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter i samband med att du använder vår chatt-tjänst.
Du finner kontaktuppgifter till oss på vår hemsida, www.familjelakarnamolnlycke.se.
Familjeläkarna i Mölnlycke följer svensk dataskyddslagstiftning, inbegripet dataskyddsförordningen (GDPR).
2 PERSONUPPGIFTER SOM SAMLAS IN OM DIG
Följande typer av personuppgifter samlas in och behandlas av Familjeläkarna i Mölnlycke i samband med att du använder chatt-tjänsten:
- Profiluppgifter. Du registrerar ditt användarkonto genom att logga in med ditt BankID i chatt-tjänsten. Då kommer ditt personnummer att registreras i vår chatt-tjänst och användas för att automatiskt inhämta och registrera ditt för- och efternamn under ditt användarkonto i chatt-tjänsten. Du behöver själv ange ditt mobilnummer och kan även välja att fylla i din mailadress. Om du istället blir inbjuden till vår chatt-tjänst av din läkare, psykolog eller annan personal i vår chatt-tjänst(”Behandlaren”), kommer istället Behandlaren att registrera ditt användarkonto och då samtidigt fylla i dina profiluppgifter. Du kan senare ändra dina profiluppgifter i chatt-tjänsten, förutom personnummer.
- Hälsouppgifter. När du använder vår chatt-tjänst kommer du normalt sett att dela med dig av uppgifter om din fysiska och mentala hälsa. Till exempel kan det röra sig om uppgifter om din sjukdom, din medicinska historia eller ditt fysiologiska (t.ex. utslag) eller biomedicinska tillstånd (t.ex. blodvärden). Hälsouppgifter kan bland annat samlas in när du, skriftligen eller muntligen, berättar om dem för Behandlaren. Hälsouppgifter kan även samlas in när du besvarar formulärfrågor från Behandlaren eller laddar upp bilder eller andra filer i chatt-tjänsten.
- Hälsouppgifter om dig kan också kommuniceras av Behandlaren i vår chatt-tjänst eller registreras i din patientjournal, till exempel uppgift om ställd diagnos, utförda och planerade åtgärder, läkarintyg, föreskrivna läkemedel, läkemedelsinstruktioner, träningsprogram eller provsvar. Behandlaren tillför uppgifter som en del av sin skyldighet mot dig som patient.
- Ljud/video. Om du har ett videomöte i vår chatt-tjänst kommer ljud och/eller video-datan behandlas under samtalet. Ljud/video behandlas bara i realtid och sparas inte på något sätt efter mötet. Notera dock att bilder och filer som du själv laddar upp i vår chatt-tjänsts paras efter mötet.
- Skärmdumpar. Behandlaren har möjlighet att ta en så kallad ”skärmdump” (stillbild av skärmen) i chatt-tjänsten, till exempel om Behandlaren behöver dokumentera utslag, skador eller andra fysiologiska tillstånd, under eller efter mötet. Behandlaren kommer alltid att fråga om ditt samtycke innan Behandlaren tar en skärmdump. Det är helt frivilligt för dig att lämna ditt samtycke. Du har även rätt att när som helst ta tillbaka ditt samtycke och begära att skärmdumpen raderas.
- Loggar. Vår chatt-tjänst skapar automatiskt loggar (historik) över bland annat möten i chatt-tjänsten. Loggar skapas bland annat för att, om det behövs, kunna följa upp din hälso- och sjukvård och åtkomsthistoriken till dina personuppgifter.
- Teknisk data. När du använder vår chatt-tjänst samlas enhetsinformation in från din dator (eller mobila enhet), till exempel IP-adress, språk, typ av webbläsare och versionen på denna, operativsystem och skärmupplösning samt datum och tid för ditt besök.
- Feedback. Efter att du har genomfört ett möte i vår chatt-tjänstkan du betygsätta kontakten. Det är helt frivilligt att lämna denna typ av betyg/feedback.
En del uppgifter behöver du lämna för att kunna registrera ditt användarkonto och för att använda vår chatt-tjänst. Du kommer kunna se om en uppgift är obligatorisk att fylla i eller lämna. Till exempel kan Behandlaren ibland kräva att du besvarar frågor innan ditt ärende läggs upp i chatt-tjänsten. Du kan i andra fall välja att inte lämna vissa uppgifter, men tänk på att otillräckliga eller felaktiga hälsouppgifter kan ha betydelse för Behandlarens möjligheter att ge dig rätt vård.
3 HUR DINA UPPGIFTER ANVÄNDS
Dina personuppgifter används huvudsakligen för att tillhandahålla, utföra och förbättra vår chatt-tjänst.
Vi behandlar dina personuppgifter för följande syften baserat på följande lagliga grunder:
- För att tillhandahålla dig vår chatt-tjänst. Dina profiluppgifter kommer att behandlas för att registrera ditt användarkonto och för att tillhandahålla dig vår chatt-tjänst (dvs. för att kunna fullgöra avtalet emellan oss). Till exempel används dina personuppgifter för att bekräfta din identitet när du loggar in med BankID i vår chatt-tjänst och tekniska data för att säkerställa att vår chatt-tjänst presenteras på bästa sätt för dig och din enhet.
- För att kommunicera med dig. Din kontaktinformation (e-postadress och mobiltelefon) kan komma att användas för att skicka notifieringar och meddelanden till dig, till exempel påminnelser, bokningsbekräftelser och kvalitetsuppföljningar. Detta görs för att tillhandahålla dig chatt-tjänsten, bland annat för att inbokade kontakter inte glöms av, samt för att kunna skicka viktig information till dig. Du kan stänga av notifieringar i dina inställningar.
- För att behandla dig och föra patientjournal m.m. Dina personuppgifter (inkl. hälsouppgifter) kommer att behandlas för att undersöka dig och för att ge dig medicinska råd. Det är nödvändigt för att medicinskt förebygga, utreda och behandla dina eventuella sjukdomar, skador och andra besvär. Dina personuppgifter kommer även användas för att föra patientjournal och upprätta annan dokumentation, samt för att uppfylla andra krav enligt patientdatalagen och andra tillämpliga lagar. En del av uppgifterna kan till exempel behöva rapporteras till nationella hälsodataregister.
- För att tillhandahålla kundtjänst. Dina personuppgifter (dock ej hälsouppgifter) kan komma att användas för att undersöka, svara på och lösa klagomål och problem med vår chatt-tjänst (t.ex. buggar). Detta görs för att kunna tillhandahålla dig vår chatt-tjänst.
- För att skapa samlad statistik. Dina personuppgifter (inkl. hälsouppgifter) kan komma att användas för att skapa statistik i aggregerad form, där uppgifterna inte är identifierbara. Statistik kan till exempel röra orsaker för kontakter i chatt-tjänsten, hur ofta kontakter avbryts, hur lång tid ärenden brukar ta samt genomsnittlig ålder och geografisk spridning på användarna i chatt-tjänsten. Hälsouppgifter behandlas då det är nödvändigt för Familjeläkarna i Mölnlycke’s förvaltning av sina hälso- och sjukvårdstjänster, inbegripet chatt-tjänsten.
- För att utveckla och förbättra vår chatt-tjänst. Feedback och samlad statistik kan komma att användas som underlag för att fortsätta utveckla och förbättra chatt-tjänstens användarupplevelse. Detta sker med stöd av berättigade intressen, bland annat våraintressen av att utveckla och effektivisera vårt sätt att erbjuda vård.
- För att fullfölja rättsliga skyldigheter. Vi är skyldiga att följa svenska (och ibland andra) lagar och regler. Det innebär att dina personuppgifter ibland kan behöva behandlas i den utsträckning som krävs enligt lag eller andra rättsliga förpliktelser, t.ex patientdatalagen och annan hälso- och sjukvårdslagstiftning. Till exempel sparas loggar för att kunna följa upp åtkomsthistoriken för dina personuppgifter.
4 SÅ LÄNGE SPARAS DINA UPPGIFTER
Vi sparar dina uppgifter i vår chatt-tjänst så länge som uppgifterna behövs för att uppfylla syftet med behandlingen, som beskrivs ovan. Därefter kommer vi att radera eller anonymisera dina personuppgifter.
- Profiluppgifter. Dina profiluppgifter sparas i chatt-tjänsten så länge som du har kvar ditt användarkonto. Om du inte har loggat in i vår chatt-tjänst på 365 dagar och inte heller har något pågående ärende i chatt-tjänsten, kommer ditt användarkonto dock automatiskt att raderas, tillsammans med dina profiluppgifter.
- Hälsouppgifter och andra uppgifter. Övriga uppgifter (t.ex. formulärsvar, meddelanden, filer, m.m.) som du eller Behandlaren har kommunicerat eller laddat upp i vår chatt-tjänst 12 månader från det att ärendet som uppgifter hänför sig till har avslutats, eller meddelandekonversation arkiverats av Behandlaren. Under denna period kan du själv också komma åt dessa uppgifter. Om ditt användarkonto tas bort dessförinnan, raderas samtidigt övriga uppgifter i chatt-tjänsten. Dina personuppgifter kan dock sparas en längre tid utanför vår chatt-tjänst, t.ex. om det krävs för att uppfylla rättsliga skyldigheter enligt patientdatalagen eller andra lagar. Till exempel måste din patientjournal sparas i minst tio år efter den senaste anteckningen.
5 DINA UPPGIFTER KAN DELAS MED ANDRA
Dina personuppgifter kan ibland behöva överföras till eller delas med andra, när det är nödvändigt eller motiverat. Till exempel kan dina personuppgifter delas med:
- Personer som arbetar hos oss. Dina personuppgifter kan komma att delas med personer som arbetar hos Familjeläkarna i Mölnlycke, men bara om personen deltar i vården av dig eller av annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården. Dina personuppgifter kommer inte delas med personer som saknar legitim anledning för åtkomst till uppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter. All personal med åtkomst till dina personuppgifter omfattas av tystnadsplikt eller sekretessförbindelse.
- Leverantörer och underleverantörer. Dina personuppgifter kan komma att överföras till eller delas med utvalda företag som levererar olika typer av tjänster till Familjeläkarna i Mölnlycke. Till exempel utvecklas och tillhandahålls den digitala plattformen för Vår chatt-tjänst av Doctrin AB (”Tjänsteleverantören”), på uppdrag av oss.
Tjänsteleverantören behandlar bara uppgifter som förekommer i chatt-tjänsten. Tjänsteleverantören får inte tillgång till dina hälsouppgifter eller andra uppgifter som finns i din patientjournal. Tjänsteleverantören och andra leverantörer omfattas av samma sekretessregler som gäller för Familjeläkarna i Mölnlycke och får bara behandla dina personuppgifter enligt instruktioner från oss.
- Remisser och recept på läkemedel. Om du och Behandlaren beslutar att du behöver en remiss till en mottagning, kommer Behandlaren att skriva och skicka en remiss dit. Om du behöver läkemedel skickar Behandlaren i normala fall ett recept elektroniskt till alla svenska apotek. En del särskilda recept måste skickas till ett namngivet apotek, men i normalfallet kan alla apotek se ditt recept.
- Myndigheter. Familjeläkarna i Mölnlycke kan även behöva lämna nödvändig information till myndigheter eller andra offentliga aktörer (t.ex. till Socialstyrelsen, Smiddskyddsinstitutet, Polisen eller andra myndigheter), om det krävs enligt lag eller om du har godkänt det.
6 DINA UPPGIFTER BEHANDLAS INOM EU/EES
Familjeläkarna i Mölnlycke kommer bara att behandla dina personuppgifter i Sverige eller inom EU/EES. Dina personuppgifter kommer inte att överföras till, eller behandlas i, något land utanför EU/EES.
7 DINA RÄTTIGHETER
Det är dina personuppgifter. Du har därför rätt att få information om och påverka hur dina personuppgifter behandlas av Familjeläkarna i Mölnlycke. Här nedanför följer en kort sammanfattning av dina rättigheter.
- Rätt att invända mot behandling. Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för berättigade intressen. I så fall måste Familjeläkarna i Mölnlycke antingen bevisa att det finns berättigade skäl för behandlingen, som överväger dina intressen, eller sluta med behandlingen. Du kan alltid kontakta oss för att få mer information om den intresseavvägning som har gjorts.
- Rätt att få tillgång till och flytta din data. Du kan när som helst begära en gratis kopia av dina personuppgifter och information om hur dessa har inhämtats, används, delas m.m. Detta gäller även uppgifter som finns i din patientjournal. Du kan ibland även ha rätt att överföra dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
- Rätt att få loggutdrag. När någon läser en elektronisk patientjournal registreras det i en logg. Som patient har du möjlighet att få ett utdrag av loggen för att se vilka som har tittat på din journal.
- Rätt att radera uppgifter. Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas om dessa inte längre är nödvändiga för syftet som uppgifterna samlades in för, eller om det saknas laglig grund för att behandla uppgifterna.
- Rätt att spärra uppgifter. Du har rätt att begära att uppgifterna i din patientjournal spärras för elektronisk åtkomst. Notera att spärr bara kan sättas i elektronisk journal, inte i journal som endast finns i pappersburen form. Du kan när som helst ta bort spärren.
- Rätt att återkalla ditt samtycke. Du har rätt att när som helst återkalla samtycken som du har lämnat till oss. Notera att detta inte påverkar personuppgiftsbehandling som redan har utförs, innan samtycket återkallades.
- Rätt att rätta uppgifter. Du har rätt att korrigera felaktiga eller icke-kompletta uppgifter om dig själv. Om du anser att en uppgift i din patientjournal är oriktig eller missvisande, har du rätt att begära att det antecknas i journalen.
- Rätt till begränsning. Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas tills oriktiga uppgifter har rättats eller en invändning från dig har utretts.
- Rätt till skadestånd. Du har rätt att begära ersättning om du har lidit skada till följd av att dina personuppgifter har behandlats på ett sätt som strider mot lag. Det kan finnas ytterligare krav eller bestämmelser som begränsar, eller utökar, dina rättigheter. Det kan bland annat finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att lämna ut eller flytta delar av dina uppgifter, eller från att spärra eller radera dina uppgifter. Dessa skyldigheter kommer bland annat från patientdatalagen och annan hälso- och sjukvårdslagstiftning, sekretesslagstiftning, arkivlagstiftning samt bokförings- och skattelagstiftning. Om dina uppgifter måste sparas på grund av legala skyldigheter, kommer uppgifterna bara användas för att uppfylla dessa skyldigheter och inget annat.
Familjeläkarna i Mölnlycke får bara lämna ut uppgifter om dig om varken du eller någon närstående till dig lider men av ett utlämnande. Utgångspunkten är att utlämnande av dina uppgifter ska ske med ditt samtycke. I vissa situationer har vi dock enligt lagstiftning uppgiftsskyldighet gentemot regioner och myndigheter.
För vårdregister gäller sekretess och tystnadsplikt. Obehöriga hindras från att få tillgång till dina personuppgifter genom säkerhetsåtgärder, exempelvis begränsning av behörigheter för åtkomst till patientuppgifter.
8 KLAGOMÅL
Du har rätt att kontakta och klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter har hanterats felaktigt av Familjeläkarna i Mölnlycke.